Nasjonal digital læringsarena
Setningsadverbialer

Setningsadverbialer

Åsa Abusland
Et setningsadverbial er et ord som kan forandre budskapet i en setning helt. Lær deg hvor og hvordan du bruker setningsadverbial.

I denne læringsstien får du en innføring i et setningsledd som vi kaller setningsadverbial. Når du har jobbet med alle stegene, skal du

  • kjenne til hva et setningsadverbial er
  • kunne forklare hvordan setningsadverbial kan forandre betydningen av en setning
  • kunne plassere setningsadverbialer på rett sted i setninger
Sterke verb

Sterke verb

Åsa Abusland, Marion Federl
Lær deg korleis du bøyer sterke verb i nynorsk.

Når du har lært deg reglane og gjort alle øvingane i denne læringsstien, skal du

  • vite kva eit sterkt verb er
  • kjenne reglane for bøying av sterke verb
  • kunne bruke rett form av sterke verb i ein tekst
Å analysere setninger

Å analysere setninger

Åsa Abusland
I en setningsanalyse finner du ut hva de ulike delene i en setning gjør. Da er det lettere å lage riktige setninger.

Når du har arbeidet med alle stegene i denne læringsstien, skal du

  • vite hva et setningsledd er
  • kjenne til de vanligste leddene du finner i en norsk setning
  • vite hvor i setninger de ulike leddene kan stå
Det-setninger

Det-setninger

Åsa Abusland
I norske setninger er det vanlig å bruke det upersonlige ordet "det" som subjekt i mange setninger. Lær om hvilke regler som gjelder.

I denne læringsstien får du en innføring i hvordan det upersonlege ordet "det" blir brukt som subjekt i mange setninger. Når du har jobbet med stegene i stien, skal du

  • vite hva subjektstvang er
  • forstå hva vi mener med "upersonlige setninger"
  • kunne plassere subjektet "det" på riktig sted i setningen
Hvordan lage gode helsetninger?

Hvordan lage gode helsetninger?

Åsa Abusland
Lær hvordan du lager en helsetning med de vanligste setningsleddene.

I denne læringsstien får du en innføring i hvordan du lager helsetninger på norsk. Når du har jobbet med alle stegene, skal du

  • kjenne til de viktigste setningsleddene i en helsetning
  • vite hvor de ulike setningsleddene skal plasseres i en helsetning
  • kunne skrive ulike helsetninger med subjekt, verbal, objekt og adverbial
Hvordan lage gode leddsetninger?

Hvordan lage gode leddsetninger?

Åsa Abusland
Lær hvordan du lager en leddsetning og setter den sammen med en helsetning.

I denne læringsstien får du en innføring i hvordan du lager leddsetninger på norsk. Når du har jobbet med alle stegene, skal du

  • kjenne til hva en leddsetning er
  • vite hvor de ulike setningsleddene skal plasseres i en leddsetning
  • kunne skrive sammen helsetninger og leddsetninger
Skriving som medieproduksjon

Skriving som medieproduksjon

Ragnhild Tønnessen, Albertine Aaberge, Maren Aftret-Sandal
Få tips til hvordan du kan utvikle ideer og skrive godt i arbeid med ulike skriveprosesser.

Når du er ferdig med denne læringsstien, skal du

  • vite at du må ta hensyn til formål, målgruppe, mediekanal og avsender når du skriver
  • kunne skille mellom kreativ og dokumentarisk skriving
  • kunne bruke ulike arbeidsmåter og faser i skriveprosessen
  • forstå skrivearbeid som medieproduksjon
Gjør en enkel analyse av medieuttrykk

Gjør en enkel analyse av medieuttrykk

Maren Aftret-Sandal
Hvordan kan du beskrive og tolke egne og andres medieuttrykk? I denne læringsstien vil du lære en enkel metode for å vurdere ulike medieuttrykk.

Å vurdere medieuttrykk som andre har laget, kan hjelpe deg å produsere bedre medieuttrykk selv.I denne læringsstien blir du kjent med et analyseverktøy du kan bruke for å analysere ulike medieuttrykk.

Når du er ferdig med læringsstien, skal du kunne

  • gjennomføre en enkel analyse av et medieuttrykk ut fra åtte faste spørsmål
  • forklare begreper som sender, målgruppe og budskap
  • gjøre greie for hvordan et medieuttrykk er bygd opp og peke på bruk av virkemiddel
Digitalt skolemagasin

Digitalt skolemagasin

Ragnhild Risholt Kleppe
I dette arbeidsoppdraget skal du reflektere over medienes samfunnsoppdrag og lage et digitalt skolemagasin med saker som angår skoledemokratiet. 

En fri, uavhengig presse er blant de viktigste institusjoner i demokratiske samfunn. Det gjelder også skoledemokratiet. I dette oppdraget skal du belyse saker som er viktige for den enkelte elev på skolen din, i et digitalt skolemagasin som kombinerer tekst, lyd, stillbilder og video.

 

Læringsmål

Når du er ferdig med denne læringsstien, skal du

  • kjenne til og kunne anvende viktige prinsipper for journalistisk arbeid
  • forstå hvordan du vinkler en sak for å treffe en aktuell målgruppe
  • kunne planlegge og gjennomføre en arbeidsprosess fra idémyldring til ferdig publisert produkt
  • kunne bruke opptaksutstyr og programvare til å produsere ulike medieuttrykk med god teknisk kvalitet i rett format
  • vise at du kan forholde deg til en fastsatt deadline
  • forstå hvordan mediene kan påvirke samfunnsdebatten og det utfallet en sak får

 

Utforsk fortelleteknikker og virkemidler i medieuttrykk

Utforsk fortelleteknikker og virkemidler i medieuttrykk

Maren Aftret-Sandal
I denne læringsstien skal du utforske og reflektere over valg av fortelleteknikker og virkemidler i egen og andres medieproduksjon.

Når du har jobbet med denne læringsstien, skal du

  • forstå hvordan lyd brukt fortelleteknisk og som virkemiddel formidler og forsterker et budskap
  • ha utforsket og testet ut lyd fortelleteknisk og som virkemiddel i egen produksjon