Nasjonal digital læringsarena
Tanker og følelser

Tanker og følelser

Karl Henrik Aanesen, Camilla Øien
Tanker og følelser er en viktig del av den psykiske helsa vår, og påvirker oss på mange ulike måter.

Ungdomstida er full av tanker og følelser. Ved å få kunnskap og reflektere over dine egne og andres tanker og følelser vil du bli bedre i stand til å ta vare på din egen og andres psykiske helse.

I denne læringsstien vil du

  • få kunnskap om hva følelser og tanker er
  • reflektere over sammenhengen mellom tanker og følelser og den psykiske helsa vår
  • utforske hvordan tanker og følelser kan påvirke den psykiske helsa vår på forskjellige måter
  • diskutere hvordan du kan regulere følelser og unngå uheldige tankemønstre og tankefeller

Denne læringsstien er tverrfaglig. Den kan brukes i mange ulike fag og egner seg godt som en introduksjon til temaet psykisk helse.

Læringsstien er laget i samarbeid med VIP Psykisk helse i skolen, som arbeider med å spre informasjon om psykisk helse til skoler i Norge.

Kulturmøter på film

Kulturmøter på film

Tina Andersson
Denne tverrfaglige læringsstien tar utgangspunkt i kortfilmen Skylappjenta. Filmen bygger på det kjente eventyret om Rødhette og ulven.

 

 

Denne tverrfaglige læringsstien tar utgangspunkt i kortfilmen Skylappjenta. Det er lagt inn oppgaver i stien i norsk, kommunikasjon og kultur, medier og kommunikasjon, samfunnsfag og i medie- og informasjonskunnskap. 

 

Når du har vært gjennom stien, skal du

  • ha sett kortfilmen Skylappjenta
  • vite hva som menes med begrepene skylapper og kulturmøter
  • ha jobbet med oppgaver i ett eller flere av disse fagene: norsk, kommunikasjon og kultur, medier og kommunikasjon, samfunnsfag og medie- og informasjonskunnskap

 

Komposisjon

Komposisjon

Åsa Abusland
Lær om hvordan fortellinger kan bygges opp.

Når du har arbeidet med denne læringsstien, skal du

  • kjenne til hvordan en historie kan bygges opp
  • kjenne til fagbegreper om kronologi i skjønnlitteratur
  • kunne samtale om fortellingers oppbygning, og hvordan den påvirker leseren
Skriv en analyse av OG

Skriv en analyse av OG

Åsa Abusland
Utforsk temaer og virkemidler i noen utdrag fra romanen OG.

Når du har arbeidet med denne læringsstien, skal du kunne

  • kjenne igjen motiv, tema og virkemidler i en tekst
  • skrive gode avsnitt til en analyse
  • lage tittel, innledning og avslutning

Kommunikasjonsmodeller

Kommunikasjonsmodeller

Albertine Aaberge
En læringssti om enkle kommunikasjonsmodeller.

Når du har gjennomført denne læringsstien, skal du ha

  • kjennskap til grunnleggende tegnteori og den semiotiske trekanten

  • kjenne til og kunne anvende Lasswells kommunikasjonsmodell i planlegging av mediekommunikasjon

  • kunne forklare begrepet støy i kommunikasjon, og identifisere støy i ulike former for mediekommunikasjon

Hva er journalistikk?

Hva er journalistikk?

Eva Sophie Wolff-Hansen, Ragna Marie Tørdal
Denne læringsstien gir en innføring i journalistikk, journalistens hverdag og den journalistiske arbeidsprosessen.

Når du er ferdig med denne læringsstien skal du

  • vite hva journalistikk er, og hvordan en journalist jobber
  • kjenne til hva som ligger i journalistens samfunnsoppdrag
  • ha blitt kjent med hvordan journalister jobber inn mot ulike målgrupper
  • ha laget en enquete om ytringsfrihet
Bestemthet

Bestemthet

Åsa Abusland
En læringssti om bestemthet for elever som har norsk som andrespråk.

Når du har arbeidet med denne læringsstien, skal du

  • vite hva bestemthet er
  • kunne bruke rett form av substantivet i setninger
  • kunne skille mellom kjent og ukjent informasjon
  • bruke dobbelt bestemthet i norsk

Alt om adjektiv

Alt om adjektiv

Åsa Abusland
I denne læringsstien skal du lære alt om hvordan vi bruker adjektiv på norsk.

Når du har arbeidet med denne læringsstien, skal du

  • vite hva et adjektiv er
  • kunne bøye adjektiv i kjønn, tall og bestemthet
  • kunne gradbøye adjektiv
  • kjenne til noen uregelrette adjektiv

Substantivfraser

Substantivfraser

Åsa Abusland
I denne læringsstien skal du lære om substantivfraser og hvordan de kan bygges ut for å få et variert språk.

Når du har arbeidet med denne læringsstien, skal du

  • vite hva en substantivfrase er
  • kjenne til ulike typer substantivfraser
  • kunne bygge ut enkle substantivfraser
  • kunne bruke både som-setninger og bestemthet i substantivfraser

Preteritum og perfektum

Preteritum og perfektum

Åsa Abusland
I denne læringsstien skal du lære om to verbformer som viser fortid.

Når du har arbeidet med denne læringsstien, skal du

  • vite hvordan du markerer fortid, at noe er slutt, på norsk
  • vite hva preteritum er
  • vite hva presens perfektum er
  • kunne bruke preteritum og presens perfektum på riktig måte