Nasjonal digital læringsarena
Kommunikasjonsmodeller

Kommunikasjonsmodeller

Albertine Aaberge
En læringssti om enkle kommunikasjonsmodeller.

Når du har gjennomført denne læringsstien, skal du ha

  • kjennskap til grunnleggende tegnteori og den semiotiske trekanten

  • kjenne til og kunne anvende Lasswells kommunikasjonsmodell i planlegging av mediekommunikasjon

  • kunne forklare begrepet støy i kommunikasjon, og identifisere støy i ulike former for mediekommunikasjon

Hva er journalistikk?

Hva er journalistikk?

Eva Sophie Wolff-Hansen, Ragna Marie Tørdal
Denne læringsstien gir en innføring i journalistikk, journalistens hverdag og den journalistiske arbeidsprosessen.

Når du er ferdig med denne læringsstien skal du

  • vite hva journalistikk er, og hvordan en journalist jobber
  • kjenne til hva som ligger i journalistens samfunnsoppdrag
  • ha blitt kjent med hvordan journalister jobber inn mot ulike målgrupper
  • ha laget en enquete om ytringsfrihet
Bestemthet

Bestemthet

Åsa Abusland
En læringssti om bestemthet for elever som har norsk som andrespråk.

Når du har arbeidet med denne læringsstien, skal du

  • vite hva bestemthet er
  • kunne bruke rett form av substantivet i setninger
  • kunne skille mellom kjent og ukjent informasjon
  • bruke dobbelt bestemthet i norsk

Alt om adjektiv

Alt om adjektiv

Åsa Abusland
I denne læringsstien skal du lære alt om hvordan vi bruker adjektiv på norsk.

Når du har arbeidet med denne læringsstien, skal du

  • vite hva et adjektiv er
  • kunne bøye adjektiv i kjønn, tall og bestemthet
  • kunne gradbøye adjektiv
  • kjenne til noen uregelrette adjektiv

Substantivfraser

Substantivfraser

Åsa Abusland
I denne læringsstien skal du lære om substantivfraser og hvordan de kan bygges ut for å få et variert språk.

Når du har arbeidet med denne læringsstien, skal du

  • vite hva en substantivfrase er
  • kjenne til ulike typer substantivfraser
  • kunne bygge ut enkle substantivfraser
  • kunne bruke både som-setninger og bestemthet i substantivfraser

Preteritum og perfektum

Preteritum og perfektum

Åsa Abusland
I denne læringsstien skal du lære om to verbformer som viser fortid.

Når du har arbeidet med denne læringsstien, skal du

  • vite hvordan du markerer fortid, at noe er slutt, på norsk
  • vite hva preteritum er
  • vite hva presens perfektum er
  • kunne bruke preteritum og presens perfektum på riktig måte

Tanker og følelser

Tanker og følelser

Karl Henrik Aanesen, Camilla Øien
Tanker og følelser er en viktig del av den psykiske helsa vår, og påvirker oss på mange ulike måter.

Ungdomstida er full av tanker og følelser. Ved å få kunnskap og reflektere over dine egne og andres tanker og følelser vil du bli bedre i stand til å ta vare på din egen og andres psykiske helse.

I denne læringsstien vil du

  • få kunnskap om hva følelser og tanker er
  • reflektere over sammenhengen mellom tanker og følelser og den psykiske helsa vår
  • utforske hvordan tanker og følelser kan påvirke den psykiske helsa vår på forskjellige måter
  • diskutere hvordan du kan regulere følelser og unngå uheldige tankemønstre og tankefeller

Denne læringsstien er tverrfaglig. Den kan brukes i mange ulike fag og egner seg godt som en introduksjon til temaet psykisk helse.

Læringsstien er laget i samarbeid med VIP Psykisk helse i skolen, som arbeider med å spre informasjon om psykisk helse til skoler i Norge.

Medievaner og bruk av sosiale medier

Medievaner og bruk av sosiale medier

Jan-Arve Overland, Eva Sophie Wolff-Hansen, Albertine Aaberge
En læringssti om unges medievaner og bruk av sosiale medier

Når du har fullført denne læringsstien, skal du

  • ha reflektert over din egen og andres bruk av sosiale medier
  • ha kjennskap til Erving Goffmans rolleteori og begrepene frontstage og backstage
  • ha laget et videointervju der du går inn på hvordan unge mennesker presenterer seg selv på sosiale medier
  • ha skrevet en drøftende tekst om hvordan sosiale medier påvirker ungdommer i dag
Budskap, form og innhold

Budskap, form og innhold

Albertine Aaberge
En innføring i hvordan form og innhold styrer budskapet i et medieuttrykk.

Når du har jobbet med denne læringsstien, skal du

  • kjenne til og kunne anvende sentrale mediefaglige begreper som medieuttrykk, form, innhold og budskap
  • kjenne til og kunne anvende sentrale mediefaglige begreper som tegn, konvensjoner, denotasjoner og konnotasjoner
  • kunne kombinere form og innhold til et budskap tilpasset et bestemt formål, en bestemt kanal og en bestemt målgruppe

 

Hva er lyrikk?

Hva er lyrikk?

Åsa Abusland
Fagartikler og oppgaver som gir deg ei innføring i lyrikksjangeren.

I denne læringsstien får du ei innføring i lyrikksjangeren. Når du har jobba med alle stegene, skal du

  • vite hva som kjennetegner lyrikksjangeren
  • kjenne til ulike lyriske sjangre
  • kunne finne og beskrive lyriske virkemidler i lyrikk
  • kunne si noe om hvordan lyrikk blir brukt i ulike sammenhenger