Bærekraftig utvikling har en sosial dimensjon som handler om å sikre alle mennesker muligheten til å leve et anstendig liv. Men hvem kan og bør ta hovedansvaret når verden skal bli mer bærekraftig, og vi skal få ned klimagassutslippene?
I denne læringsstien skal du lære mer om den sosiale dimensjonen, forskjeller i verden og sosial sårbarhet. I tillegg skal du få reflektere over om land som er godt utviklet, har et større ansvar for å bidra til en bærekraftig utvikling enn andre land.
Læringsmål
Etter å ha gjennomført læringsstien, skal du
I denne læringsstien skal du få lære mer om begrepet antropocen, og hvordan vi mennesker forvalter jordkloden. Kan vi gjøre dette bærekraftig, og kan teknologi hjelpe oss med det?
Læringsmål:
Når du har jobbet med denne læringsstien, skal du kunne
Etter å ha fulgt denne læringsstien skal du
Når du har jobbet med denne læringsstien, skal du
Det finnes et stort funksjonsmangfold i samfunnet vårt. Dette mangfoldet er ikke alltid like synlig, og de av oss som har en funksjonsnedsettelse, kan møte ulike utfordringer.
I denne læringsstien skal du
Denne læringsstien er tverrfaglig. Den kan brukes i mange ulike fag og egner seg godt som en introduksjon til temaet press og stress.
Læringsstien er laget i samarbeid med Unge funksjonshemmede, en paraplyorganisasjon for 38 organisasjoner som representerer ungdom med synlig og usynlig funksjonshemning eller kronisk sykdom.
Når du har jobbet med denne læringsstien, skal du
Når du har jobbet med denne læringsstien, skal du
Når du har jobbet med denne læringsstien, skal du
https://ed.ndla.no/subject-matter/learning-resource/34876/edit/nb