Nasjonal digital læringsarena
Budskap, form og innhold

Budskap, form og innhold

Albertine Aaberge
En innføring i hvordan form og innhold styrer budskapet i et medieuttrykk.

Når du har jobbet med denne læringsstien, skal du

  • kjenne til og kunne anvende sentrale mediefaglige begreper som medieuttrykk, form, innhold og budskap
  • kjenne til og kunne anvende sentrale mediefaglige begreper som tegn, konvensjoner, denotasjoner og konnotasjoner
  • kunne kombinere form og innhold til et budskap tilpasset et bestemt formål, en bestemt kanal og en bestemt målgruppe

 

Hva er lyrikk?

Hva er lyrikk?

Åsa Abusland
Fagartikler og oppgaver som gir deg ei innføring i lyrikksjangeren.

I denne læringsstien får du ei innføring i lyrikksjangeren. Når du har jobba med alle stegene, skal du

  • vite hva som kjennetegner lyrikksjangeren
  • kjenne til ulike lyriske sjangre
  • kunne finne og beskrive lyriske virkemidler i lyrikk
  • kunne si noe om hvordan lyrikk blir brukt i ulike sammenhenger
Sammenlikn norsk med førstespråket ditt

Sammenlikn norsk med førstespråket ditt

Åsa Abusland
Lær mer norsk ved å se på likheter og forskjeller mellom norsk og førstespråket ditt.

Når du har jobbet med innholdet i denne læringsstien, skal du

  • vite litt om hvilke språk dine medelever kan
  • kunne forske på hva som kjennetegner et språk
  • kunne beskrive noen forskjeller mellom norsk og førstespråket ditt
  • ha lært hvordan du kan presentere fagstoff

Møte med muntlige informasjonskilder

Møte med muntlige informasjonskilder

Maren Aftret-Sandal
Etter å ha gjennomgått læringsstien skal du kunne forstå hvordan du vekker tillit og framstår troverdig i møte med muntlige kilder. 

Etter å ha gjennomgått læringstien skal du

  • forstå hvordan du skaper tillit og framstår troverdig i møte med muntlige informasjonskilder
  • vite at det fins ulike typer kilder og ulike typer informasjon
  • kunne gjennomføre et intervju for å framskaffe og vurdere informasjon for formålet
Psykisk helse

Psykisk helse

Karl Henrik Aanesen
Vi har alle en psykisk helse. Lær mer om hva din egen og andres psykiske helse er, og hva vi kan gjøre for å ta vare på den.

Psykisk helse handler om tankene og følelsene våre. Det handler om hvordan vi har det, og hvordan vi takler utfordringer i hverdagen.

I denne læringsstien skal du

  • ·få kunnskap om psykisk helse, selvfølelse, selvtillit, psykiske hjelpetiltak, gode og dårlige relasjoner, psykiske lidelser og psykiske plager
  • reflektere over hva som påvirker den psykiske helsa vår, hvordan vi kan ta vare på den, og hva vi kan gjøre hvis vi kjenner noen som har det vanskelig
  • utforske ulike psykiske lidelser og få vite hvem du kan ta kontakt med hvis du møter psykiske utfordringer
  • diskutere hva som er god og dårlig psykisk helse, hva som er sammenhengen mellom fysisk og psykisk helse, og hva du selv, skolen og samfunnet kan gjøre for å fremme god psykisk helse

Denne læringsstien er tverrfaglig. Den kan brukes i mange ulike fag og egner seg godt som en introduksjon til temaet psykisk helse.

Læringsstien er laget i samarbeid med VIP Psykisk helse i skolen, som arbeider med veiledning og informasjon om psykisk helse.

Sosialisering

Sosialisering

Kristin Sundstrøm
Hva er sosialisering, normer, roller og sosiale arenaer?

Når du er ferdig med denne læringsstien, skal du

  • kunne definere, forstå og ta i bruk begreper knyttet til sosialisering
  • kunne gi eksempler på hvilke arenaer sosialisering skjer på
  • kjenne til teorier om sosialisering
  • kunne sammenligne sosialisering i primærgrupper og sekundærgrupper
  • kunne reflektere over hvordan sosialisering påvirker oss gjennom hele livet
Elevdemokratiet

Elevdemokratiet

Eivind Sehested Zakariassen
Denne læringsstien gir en innføring i hva elevdemokrati og elevmedvirkning er. Dere får også tips til hvordan dere skal velge tillitselev.

Etter at dere har gjennomført denne læringsstien, skal dere

  • vite hva elevdemokrati og elevmedvirkning er
  • kunne reflektere rundt hvorfor det er viktig med medvirkning og demokrati i skolen
  • kunne reflektere rundt hvilke egenskaper en tillitselev bør ha
  • kunne gjennomføre valg av tillitselev i samarbeid med kontaktlærer
Søk etter kilder

Søk etter kilder

Albertine Aaberge
Strategier for søk og organisering av kilder gir deg et godt grunnlag for å løse problemer.

Etter arbeidet med denne stien skal du

  • vite hva som er typisk for navigasjon og lesing på nett
  • kjenne til og bruke strategier for kildesøk og organisering av kilder
  • forstå hvilken betydning systematisk arbeid med kilder har når du skal løse problemstillinger