Muligheten for å opprette nye læringsstier skal snart integreres i MinNDLA. Lagring/endring av læringsstier på stier.ndla.no er derfor stengt, og i løpet av februar 2025 vil siden avvikles. Ta kontakt via “Spør NDLA” hvis du har spørsmål, eller ønsker å videreføre dine opprettede læringsstier.
Nasjonal digital læringsarena
Ulike faser i produksjon av medieuttrykk

Ulike faser i produksjon av medieuttrykk

Ragnhild Risholt Kleppe
Produksjon av medieuttrykk kan deles inn i fasene planlegging, idéutvikling, produksjon og publisering.

Etter arbeidet med denne læringsstien skal du

  • kunne beskrive prosessen fra planlegging til publisering av et medieprodukt

  • kjenne til hvordan produksjonsprosessen er i ulike mediebransjer

  • kjenne til hva som kjennetegner en god produksjonsprosess 

  • kunne anvende denne kunnskapen i planlegging og evaluering av egen arbeidsprosess

Brønnvæske til komplettering

Brønnvæske til komplettering

Sissel Paaske
Læringssti for emnet Brønnvæsker til komplettering.

I denne læringsstien skal vi se nærmere på brønnvæsker som brukes i kompletteringsfasen og viktigheten av brønnkontroll i alle sammenhenger.

 

Før du begynner på stien, bør du vite hvordan vi opprettholder trykkontroll i en brønn ved hjelp av hydrostatisk trykk, hvordan og hvorfor vi øker egenvekt i væsker, og du bør forstå hvordan væske sirkuleres inn i en brønn.

 

Når du har gjennomført denne læringsstien, skal du kunne

 

  • beskrive ulike bruksområder og hensikten med kompletteringsvæskene
  • beskrive hovedbestanddelene i kompletteringsvæsken og hvilken oppgave tilsetningsstoffene har
  • forklare saltenes bruksområder (begrensninger) og hvordan man kan justere vekt og viskositet
  • vurdere helsefarer og miljørisiko i forbindelse med bruk av disse stoffene

 

Vanlege nynorskfeil 1: substantiv

Vanlege nynorskfeil 1: substantiv

Åsa Abusland, Marion Federl
Øv deg på å få bort dei mest vanlege feila vi gjer med substantiv på nynorsk.

Når du har lært deg reglane og gjort alle øvingane i denne læringsstien, skal du

  • kunne unngå dei mest vanlege feila i substantiv på nynorsk
Substantiv

Substantiv

Åsa Abusland, Marion Federl
Lær deg reglane for korleis vi bøyer substantiv på nynorsk.

Når du har lært deg reglane og gjort alle øvingane i denne læringsstiene, skal du

  • vite kva eit substantiv er
  • kjenne reglane for bøying av substantiv
  • kunne bruke rett form av substantiv i ein tekst
Utforsk konspirasjonsteorier

Utforsk konspirasjonsteorier

Tor Ivar Utvik
I denne læringsstien skal du lære hva konspirasjonsteorier er og presentere en valgfri konspirasjonsteori.

Når du har jobbet med denne læringsstien, skal du

  • vite hva konspirasjonsteorier er
  • kjenne til noen kjente konspirasjonsteorier
  • kjenne til kjennetegn ved konspirasjonsteorier og bruke dette på et selvvalgt eksempel
Kulturmøter på film

Kulturmøter på film

Tina Andersson
Denne tverrfaglige læringsstien tar utgangspunkt i kortfilmen Skylappjenta. Filmen bygger på det kjente eventyret om Rødhette og ulven.

 

 

Denne tverrfaglige læringsstien tar utgangspunkt i kortfilmen Skylappjenta. Det er lagt inn oppgaver i stien i norsk, kommunikasjon og kultur, medier og kommunikasjon, samfunnsfag og i medie- og informasjonskunnskap. 

 

Når du har vært gjennom stien, skal du

  • ha sett kortfilmen Skylappjenta
  • vite hva som menes med begrepene skylapper og kulturmøter
  • ha jobbet med oppgaver i ett eller flere av disse fagene: norsk, kommunikasjon og kultur, medier og kommunikasjon, samfunnsfag og medie- og informasjonskunnskap

 

Komposisjon

Komposisjon

Åsa Abusland
Lær om hvordan fortellinger kan bygges opp.

Når du har arbeidet med denne læringsstien, skal du

  • kjenne til hvordan en historie kan bygges opp
  • kjenne til fagbegreper om kronologi i skjønnlitteratur
  • kunne samtale om fortellingers oppbygning, og hvordan den påvirker leseren
Skriv en analyse av OG

Skriv en analyse av OG

Åsa Abusland
Utforsk temaer og virkemidler i noen utdrag fra romanen OG.

Når du har arbeidet med denne læringsstien, skal du kunne

  • kjenne igjen motiv, tema og virkemidler i en tekst
  • skrive gode avsnitt til en analyse
  • lage tittel, innledning og avslutning

Kommunikasjonsmodeller

Kommunikasjonsmodeller

Albertine Aaberge
En læringssti om enkle kommunikasjonsmodeller.

Når du har gjennomført denne læringsstien, skal du ha

  • kjennskap til grunnleggende tegnteori og den semiotiske trekanten

  • kjenne til og kunne anvende Lasswells kommunikasjonsmodell i planlegging av mediekommunikasjon

  • kunne forklare begrepet støy i kommunikasjon, og identifisere støy i ulike former for mediekommunikasjon

Hva er journalistikk?

Hva er journalistikk?

Eva Sophie Wolff-Hansen, Ragna Marie Tørdal
Denne læringsstien gir en innføring i journalistikk, journalistens hverdag og den journalistiske arbeidsprosessen.

Når du er ferdig med denne læringsstien skal du

  • vite hva journalistikk er, og hvordan en journalist jobber
  • kjenne til hva som ligger i journalistens samfunnsoppdrag
  • ha blitt kjent med hvordan journalister jobber inn mot ulike målgrupper
  • ha laget en enquete om ytringsfrihet