Muligheten for å opprette nye læringsstier skal snart integreres i MinNDLA. Lagring/endring av læringsstier på stier.ndla.no er derfor stengt, og i løpet av februar 2025 vil siden avvikles. Ta kontakt via “Spør NDLA” hvis du har spørsmål, eller ønsker å videreføre dine opprettede læringsstier.
Nasjonal digital læringsarena
Skriv en analyse av Skylappjenta

Skriv en analyse av Skylappjenta

Åsa Abusland
Lær om motiv, tema, budskap og ulike språklige virkemidler ved å analysere kortfilmen Skylappjenta av Iram Haq.

Når du har jobbet med alle stegene i læringsstien, skal du

  • vite hva fagbegrepene motiv og tema betyr
  • kunne peke på virkemidler i filmen
  • skrive avsnitt om motiv, tema og virkemidler
  • skrive innledning og avslutning til tekstanalyse
Skap flyt i språket!

Skap flyt i språket!

Åsa Abusland
Lær hvordan du kan skrive tekster som har variert språk og er lette å lese.

I denne læringsstien skal du lære om

  • hva en tekst med god flyt er
  • hvordan du binder sammen setninger med setningskoplere
  • hvordan du varierer språket

Lappjævel

Lappjævel

Åsa Abusland
Jobb med språk, identitet og kulturmøter i et utdrag fra romanen Lappjævel av Katrine Nedrejord.

Når du har arbeidet med denne læringsstien, skal du

  • vite litt om samene og fornorskingspolitikken
  • kjenne til hvordan det var å være samisk barn i norsk skole
  • kunne diskutere temaet kulturmøter
  • kunne peke på eksempler på kulturmøter i et tekstutdrag
  • skrive en tekst om språk og identitet

Næranalyse av filmen Pulp Fiction

Næranalyse av filmen Pulp Fiction

Sissel Stokkedal, Ragna Marie Tørdal
En analyse av karakterer, fortellerperspektiv og filmreferanser i filmen Pulp Fiction.

Varighet: 5 timer

Før du starter læringsstien, bør du ha sett filmen Pulp Fiction. Filmen har 18-årsgrense. Når du har gått gjennom denne læringstien, skal du:

  • kunne gjennomføre en næranalyse av en spillefilm
  • kjenne til og kunne anvende begrepene handlingsforløp og plott
  • kjenne til og kunne anvende begrepene sjanger og tematikk
  • kjenne til og kunne anvende begrepene karakter og fortelleteknikk
  • kjenne til og kunne anvende begrepene fortellestruktur og dramaturgi
  • kjenne til og kunne anvende begrepene filmatiske virkemidler og filmhistoriske referanser
Et meningsfullt liv

Et meningsfullt liv

Karl Henrik Aanesen
Hvordan kan vi finne mening i livet? Utforsk ulike syn på meningen med livet.

Hva er meningen med livet? Hvordan kan jeg finne mening i mitt eget liv? Dette er noen av de aller mest grunnleggende spørsmålene vi mennesker står overfor.

I denne læringsstien skal du

  • få kunnskap om ulike kilder til mening, og hva som er forskjellen mellom meningen med livet og meningen i livet
  • reflektere over hva som skaper mening i eget og andres liv
  • utforske ulike perspektiver på mening
  • diskutere hva som er en meningsfull jobb og et meningsfullt liv

Denne læringsstien er tverrfaglig. Den kan brukes i flere ulike fag og egner seg godt som en introduksjon til temaet mening.

Etterbehandling av bilder

Etterbehandling av bilder

Tom Knudsen
En læringssti om beskjæring, justering av lys og farger, og ulike lagringsformater ved etterbehandling av fotografier.

Når du har fullført denne læringsstien, skal du

  • forstå hvordan beskjæring og justering av lys og farger kan framheve bildets fokuspunkt
  • forstå hvilken rolle etterbehandlingen har i prosessen fra idé til ferdig produkt
  • kunne utføre enkel etterbehandling av et bilde, og lagre det i rett format

 

Å definere en målgruppe

Å definere en målgruppe

Ragnhild Risholt Kleppe
Læringssti om hvordan definere en målgruppe når du skal lage medieuttrykk. Vurder egne og andre arbeid.

Når du er ferdig med denne læringsstien, skal du

  • vite hvordan mediebransjen bruker målgruppetenkning

  • kunne definere markedsegmenter med demografiske og psykografiske variabler og prioritere målgrupper

  • forstå sammenhengen mellom definisjon av målgrupper og vellykket formidling av et budskap

 

Debatt i mediene

Debatt i mediene

Joachim Laberg
En læringssti om debatt i offentligheten. NDLA, Medier og kommunikasjon.

Når du har gjennomgått læringsstien, skal du

  • vite hvordan mediene fungerer som debattarena
  • vite hva det vil si å ta stilling i en sak
  • kunne formulere egne meningsytringer
  • forstå sammenhengen mellom personlig ytringsfrihet og medienes rolle i demokratiet
Planlegg en læringssti

Planlegg en læringssti

Albertine Aaberge
En læringssti som forteller hva en læringssti er, og hvordan du planlegger en læringssti som gir et godt læringsutbytte.

Formålet med en læringssti er å organisere læringsprosessen innen et emne på en strukturert og oversiktlig måte som gir god læring.

En læringssti vekker elevens forkunnskaper og tar eleven med gjennom ulike læringsaktiviteter. Konkrete læringsmål forteller hva eleven skal kjenne til, kunne utføre og forstå når læringsøkten er gjennomført.

 

Når du er ferdig med denne læringsstien, skal du

  • forstå grunntanken i den pedagogiske oppbyggingen av en læringssti som publiseres på NDLA
  • vite at baklengs planlegging dreier seg om å skape tett sammenheng mellom læringsmål, læringsaktiviteter og evaluering av læring
  • kunne planlegge innhold og progresjon i en egen læringssti